Tässä blogissa haluan nostaa esille systemaattisen katsaustutkimuksen, joka on julkaistu vuonna 2015 ja käsittelee juoksuvammoja (Videbæk 2015). Kyseisessä tutkimuksessa seulottiin sadoista aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta kolmetoista, jotka täyttivät kriteerit, ja joissa oli tarkasteltu juoksuvammojen esiintyvyyttä.

Ovatko juoksijoiden vammat samantyyppisiä lajista riippumatta? Ja ovatko aloittelijoiden vammat erilaisia kuin kokeneiden juoksijoiden?

Vammojen esiintyvyyden määrittelyyn on useita tapoja. Yksi tapa arvioida esiintyvyyttä on vertailla eri juoksijaryhmien juoksuvammoja tuhatta harjoitustuntia kohden. Samalla tavalla voidaan vertailla myös eri juoksulajien vammaherkkyyttä.

Katsauksen mukaan näyttää siltä, että aloittelijoilla juoksuvammoja tavataan 2-3 kertaa useammin kuin kokeneilla juoksijoilla (aloittelijat 17,8 vs. kokeneet 7,7 1000 harjoittelutuntia kohden). Voisiko noviisi sitten tehdä jotakin pienentääkseen vammariskiä?

Ohjatussa juoksuharjoitteluryhmässä aloittaneet kärsivät juoksuvammoista tutkitusti vähemmän kuin vertailuryhmässä olleet, itsenäisesti juoksuharjoittelun aloittaneet henkilöt. Fiksulla valmennuksella ja harjoittelun suunnittelulla on siis merkitystä. Aloittelijan haasteena on usein se, että hän sortuu omaan kuntoonsa nähden liian pitkiin tai kovavauhtisiin lenkkeihin ja kuormituksen viikoittainen lisäys on liian suuri. Molemmat ovat rasitusvammojen merkittäviä riskitekijöitä.

Lisäksi ilmeni, että ultra-matkojen juoksijoilla vammariski on samanlainen kuin muilla kokeneemmilla juoksijoilla. Yleisurheiluun kuuluvista juoksulajeista sprintterit ja keskimatkojen juoksijat kärsivät loukkaantumisista huomattavasti enemmän kuin pitkien ratamatkojen urheilijat.

Kun tarkastellaan kaikkia juoksijaryhmiä, yleisimmät juoksuvammat ovat (running related injuries, RRI): penikkatauti, akillesjänteen tendinopatia ja plantaarifaskiitti. Lähteestä riippuen myös patellofemoraalinen polvikipu.

Useita päiviä kestävien ultramaratonien aikana eniten esiintyviä vammoja ovat akillesjänteen tendinopatia ja patellofemoraalinen polvikipu. Lisäksi ultra-juoksijoilla tavataan ns. ”ultran nilkkaa”, joka liittyy nilkan taivuttamiseen säären suuntaisesti ylämäkikävelyn tai -juoksun aikana.

Polvikipu

Kaikki edellä mainitut vammat ovat luonteeltaan rasitusvammoja. Toki juoksijoilla esiintyy myös muita loukkaantumisia, mutta alaraajojen rasitusvammojen osuus esimerkiksi polkujuoksijoiden keskuudessa on yli kaksinkertainen muihin akuutteihin vammoihin verrattuna.

Rasitusvammojen riskitekijöitä tutkitaan koko ajan enenevissä määrin. Tiedetään, että tärkeitä ovat niin sisäiset (antropometria, fysiologia ja psyyke jne.) kuin ulkoisetkin tekijät (harjoittelun laatu ja määrä sekä välineet jne.). Jotta pystyisimme ennaltaehkäisemään loukkaantumisia sekä kuntouttamaan paremmin, on tärkeää tietää mistä kipu johtuu ja millaista henkilön harjoittelu on ollut. Rasitusvamman kuntoutuksessa harjoittelua muutetaan niin, ettei liiallista rasitusta pääse syntymään. Tämä vaatii yleensä hetkellistä lajikuormituksen vähentämistä ja samaan aikaan kuntouttavan harjoittelun lisäämistä ohjelmaan. Muutokset ovat vaivan arvoisia, koska paras tapa suojautua rasitusvammoilta on välttää ne kokonaan.

Seuraavassa blogissa enemmän tendinopatiasta sekä muista rasitusvammoja kuvaavista sanahirviöistä.

Lähteet:

  1. Incidence of Running-Related Injuries Per 1000 h of running in Different Types of Runners: A Systematic Review and Meta-Analysis. Solvej Videbæk, Andreas Moeballe Bueno, Rasmus Oestergaard Nielsen, Sten Rasmussen. Sports Med (2015) 45:1017–1026
  2. What are the Differences in Injury Proportions Between Different Populations of Runners? A Systematic Review and Meta-Analysis.  Bas Kluitenberg, Marienke van Middelkoop, Ron Diercks,  Henk van der Worp. Sports Med (2015) 45:1143–1161
Kategoriat: Polkujuoksu

1 kommentti

Tendinopatia, mikä? – Polkujuoksufysio & #183;15.7.2020 13:11

[…] blogissani kirjoitin yleisimmistä juoksuvammoista. Rasitusvammat ovat juoksussa ja muussa kestävyysurheilussa valitettavan yleisiä ja kohdistuvat […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *